27-04-07

Koop geen Aastra!

Ik erger me de jongste tijd niet zo vaak meer. Dat zou met de leeftijd te maken kunnen hebben. Of met het warme weer. Ergernis doet je lichaamstemperatuur stijgen en dat is bij zesentwintig klein bolletje cee het laatste wat ik wil. Ik maak me niet graag dik, maar voor de firma Aastra (spreek uit: a-astra) maak ik graag een uitzondering. Deze post richt zich dan ook in de eerste plaats tot mijnheer of mevrouw T. Grégoire en de kornuiten van zijn of haar communicatieafdeling. Zet uw oren open en luister! Luisteren, zeg ik u!

 

Sinds 16 april word ik op mijn favoriete zender Radio 1 geteisterd door UW ERGERLIJKE RADIOSPOTS. U slaagt erin mijn bloeddruk in enkele seconden van een gezonde 11 naar een gevaarlijke 17 te doen stijgen door de ondingen waarvoor u verantwoordelijk bent of waartoe u minstens de opdracht gegeven hebt. Doe me een lol en hou daar onmiddellijk mee op. Nu meteen. En voorgoed. Maak telefooncentrales en probeer ze vooral ook te slijten. Maar NIET op deze manier!

 

Mocht u, gewaardeerde lezer, absoluut geen idee hebben waar het over gaat, dan vindt u op deze site de radiospots die Aastra ons de afgelopen dagen naar het hoofd geslingerd heeft. Het zijn er zeven in totaal. Ik wil niets insinueren, maar met z’n hoevelen waren de Plagen van Egypte? Juist! Het grote verschil tussen de Plagen van Egypte en de Radiospots van Aastra is overigens dat elk van de Zeven Plagen slechts één keer over het volk neder kwam, terwijl Aastra zich voorneemt ons tot 3 maal toe gedurende elf dagen onder te zeiken met hun onzin.

 

Als ik het me goed herinner, heb ik al eens iets verteld over de moeilijke relatie tussen reclame en humor. En als ik me niet vergis, was dat naar aanleiding van vlekkenkampioen Brico, die ons met werkelijk onnozele radiospotjes om de oren sloeg. Het ging, geloof ik, toen om “Professor Weetveel” en een examinanda. Enfin, het maakt onmiddellijk wat ongeveer het niveau is van dat soort spotjes. Nu weet ik ook wel dat je bij de ingang van een doe-het-zelfzaak niet noodzakelijk een doctoraatsdiploma moet voorleggen alvorens je er in komt, maar het kan toch niet dat al die Brico’s op zaterdag tot de nok gevuld zijn met achterlijke runderen die te dom zijn om te helpen donderen en die je bijgevolg moet aanspreken op het niveau van een vierjarige kleuter.

 

Ik weet niet wat het is, maar ik voel ondertussen bij Brico een soort natuurlijke onbeholpenheid inzake communicatie die er voor zorgt dat ik zelfs min of meer met hun radiospotjes kan leven. Het komt toch nooit meer goed met Brico. Het enige wat ik kan hopen is dat ze snel overgenomen worden door een groep die wel kaas gegeten heeft van communicatie, dat ze hun advertising manager aan de deur zetten en dat ze vooral hun reclameagentschap buiten zwieren. Zoveel voosheid zou niet ongestraft mogen blijven.

 

Misschien houden ze bij Brico wel een klein feestje nu Aastra de fakkel van Lullig Communicatiekneusje van hen overgenomen heeft. En hoe…! Aastra pakt uit met een line-up van grondig uitgewerkte karakters als daar zijn: de brullende burgemeester, de samenzweerderige maffioso, de zingende pater, de verwijfde kniptrees… Wat een vindingrijkheid! Wat een krachtige copy! Wat een creativiteit! Dit moet beloond met een Gouden Leeuw, een Gouden Welp, een Gouden Veer, een Gouden Beer of voor mijn part een Gouden Lul. Maakt niet uit, als zoveel talent maar op enigerlei wijze beloond wordt. Want geef nu zelf toe, conceptueel zit de Aastra campagne toch ijzersterk in elkaar: als je een Aastra-centrale aanschaft, ben je daar zo van in de wolken dat je de telefoon niet meer met je eigen naam beantwoordt, maar met de merknaam van de telefooncentrale. Sjonge, sjonge… Straf spul!

 

Ik vraag me een paar dingen af. Bijvoorbeeld: wie heeft ‘het concept’ ontwikkeld en hoeveel werd daarvoor aan Aastra gefactureerd? Wie heeft die dialogen geschreven en hoeveel werd daarvoor aan Aastra of aan het reclamebureau gefactureerd. Wie heeft de finale voorstellen goedgekeurd? En is hij of zij een communicatieprofessional? Indien ja, waar heeft hij of zij zijn of haar vakkennis vergaard? En indien nee, welke competenties had de man of vrouw die groen licht gegeven heeft dan wél? Is het aantal verkochte telefooncentrales gestegen na het uitzenden van de radiospotjes of betreft het hier een kamikazeactie?

 

Ik heb er ondertussen leren mee leven dat de makers van wansmakelijke communicatie-uitingen te laf zijn om uit de nevelen naar voor te stappen en met luider stemme te zeggen: “Ik was het! Ik heb die voze spotjes gecreëerd. Ik heb die verwerpelijke kopij bij elkaar getikt. En ik heb daar 7.200 euro voor aangerekend.” Ze verbergen zich achter ronkende bureaunamen en lange referentielijsten, maar wat ze maken is snert.

 

 

O ja, mocht u van plan zijn binnenkort een telefooncentrale aan te schaffen, dan vindt u bij deze fabrikanten ongetwijfeld een model dat perfect op uw noden en verwachtingen aansluit:

Alcatel, Ascom, Avaya, Belgacom, Ericsson, Panasonic, Philips, Premier, Samsung, Siemens…

14:18 Gepost door Stof in Algemeen | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

Commentaren

hmm ik had de spotjes nog niet gehoord, en ik moet zeggen dat ik er nieuwsgierig naar geworden ben :)
Maar in het algemeen gesteld: ik kan me niet zo direct een radiospot voor de geest halen die ik leuk vind. Gedoemd om te mislukken, dat genre...

Gepost door: grmpf | 28-04-07

Mij zijn ze ook nog niet opgevallen en de ergerlijkste radio-spotjes van de moment, vind ik die van die bomma'kes die klagen dat ze geen rust meer hebben omdat hun kinderen zo'n GSM-abonnement hebben, dat goedkoper is als je veel belt...

Gepost door: Sandrissimo | 01-05-07

. Coke Zero reclame al gezien op TV? Een schets:

Een jongeman drinkt van het wonderdrankje, kijkt verbaasd om de smaak op de verpakking en leest 'zero sugar'. Vervolgens vraagt ie zich af waarom alles niet zonder nadeel kan zijn. Opgejaagd door die overpeinzing, stapt hij stevig door de stad en begint zich luidop af te vragen waarom je geen relatie kan hebben met een dame zonder dat je ermee moet trouwen. Zijn gemijmer werkt aanstekelijk, want dra loopt er een meepeinzende horde met hem mee. Op vakantie gaan zonder te moeten terugkeren. Of een BH waarbij je bij het openen niet zo moet klungelen om de vruchten ervan te plukken. En dan plots gaat er een mobiele telefoon. Iedereen zwijgt en onze stoere jongeman zegt: "Of mobiele telefoons zonder gekke ringtones", waarna uit het niets een gigantisch feest losbarst. Instemmend gejuich, toeters, bellen, confetti en serpentines! Enkel een voorbijmarcherend circus met fanfare ontbreekt nog.

Oink?

Gepost door: Coltrui | 04-05-07

Gij ergert u dan ook aan vrijwel alles. Niet bepaald ne aangename mens zoals ze zeggen, overal op afgeven, geen moeite doen om eens iets of iemand begrijpen. Ja, ge lijkt me serieus gefrustreerd en lichtgeraakt.

Gepost door: Sientje | 16-05-07

Proficiat voor de reclamemakers Beste Stof,
ondertussen ben je hopelijk al bekomen van de spotjes van Aastra. Je mag dit draaien of keren hoe je wil, maar de spotjes hebben toch hun werk gedaan, want je spreekt erover. Proficiat voor de reclamejongens zou ik zo zeggen.

Mocht u dat Aastra helemaal geen slecht merk is. Zij bieden oplossingen die door geen enkele van uw opgesomde leveranciers geboden kan worden. 't is maar dat ge't weet hé!

O ja, mocht u van plan zijn binnenkort een telefooncentrale aan te schaffen, mail me dan gerust, ik begeleid je naar de juiste oplossing (en dat hoeft niet persé Aastra te zijn...)




Gepost door: Grun | 29-01-09

Proficiat voor de reclamemakers Beste Stof,
ondertussen ben je hopelijk al bekomen van de spotjes van Aastra. Je mag dit draaien of keren hoe je wil, maar de spotjes hebben toch hun werk gedaan, want je spreekt erover. Proficiat voor de reclamejongens zou ik zo zeggen.

Mocht u dat Aastra helemaal geen slecht merk is. Zij bieden oplossingen die door geen enkele van uw opgesomde leveranciers geboden kan worden. 't is maar dat ge't weet hé!

O ja, mocht u van plan zijn binnenkort een telefooncentrale aan te schaffen, mail me dan gerust, ik begeleid je naar de juiste oplossing (en dat hoeft niet persé Aastra te zijn...)




Gepost door: Grun | 29-01-09

De commentaren zijn gesloten.