31-01-07

De aap en de bink

bling-blingZouden er boeken bestaan over firmanamen? Over hoe je een firma vooral niet moet noemen en welke naam je ze eventueel wel kan geven. Ik loop al een paar dagen met die vraag rond. Misschien moet ik eens met zo’n merkengoeroe bellen en hem of haar een paar vraagjes stellen.

 

Ik herinner me vaag dat er een soort ongeschreven wet bestaat die zegt dat een merknaam die begint met de letter A beter is dan een merknaam die begint met alle andere letters. Dat komt natuurlijk omdat de A in onze contreien de eerste letter van het alfabet is. Dus Alfa Romeo en Austin zijn beter dan Bentley of Buick, Chevrolet of Citroen, Daihatsu of Daimler. Ik vind de redenering nogal kort door de bocht, maar ik geef de merkenmarketingjongens het voordeel van de twijfel. Persoonlijk was ik als kind heel blij dat mijn familienaam met een L. begint. Die staat lekker in het midden van het alfabet. Oké, er staan wat meer letters achter de L dan ervoor, maar anderzijds zijn er weinig familienamen die met een Q, een X of een Y beginnen. Met mijn L. zat ik op school lekker in het midden van het peloton. Of de meester de ondervraging alfabetisch bij de A of bij de Z begon, maakte niet veel uit; ik had altijd nog even de tijd om na te denken. En als straks de belastingsinspectie straks een alfabetisch lijstje van te controleren ondernemingen opstelt, zitten Lindemans, Loreal, Laboratoires Garnier, Lutosa, Lekkerland en Lomo lekker in het midden van het peloton. Mét een beetje tijd om alles alsnog in orde te brengen.

 

Er is nog een tweede ongeschreven wet bij het bedenken van firmanamen: met ‘IA ‘is beter dan zonder ‘IA’. Toen het Gemeentekrediet van naam veranderde, werd dat Dexia. En de Federatie van Technologische Industrieën heet al enige tijd Agoria, Omob doopte zichzelf tot Ethias om. Het Autosalon wordt georganiseerd door Febiac. De Forte groep verkocht een trits hotels aan een Spaanse investeringsgroep die prompt de naam Sol Melia naar voor schoof. De Centra voor Middenstandsopleidingen heten voortaan Syntra. Geen ‘IA’ zegt u? Wel in het West-Vlaams!   

 

De tweeklank ‘IA’ roept bij mij een aantal spontane associaties op. Een beetje puzzelaar weet dat in kruiswoordraadsels een dierengeluid van twee letters ofwel ‘be’ is ofwel ‘ia’. Ezelsgebalk dus. Voeg aan dat ezelsgebalk twee medeklinkers toe en je hebt ‘pias’: paljas of onnozelaar. Vervang de p door een f en voeg er een co achteraan, nu staat er ‘fiasco’: mislukking. Waarmee ik gewoon wil zeggen dat ik weinig geloof van die ‘IA’-regel en dat we de merknaamgoeroe’s waarschijnlijk met een korreltje grano moeten nemen.

 

Zouden er boeken bestaan over firmanamen? Ik vroeg het me af omdat ik de afgelopen week om de oren werd geslagen met twee reclamespotjes die mij in hoge mate verwonderd hebben. Het ene gaat over een reisorganisatie die Koning Aap heet, het andere over een investeringsbank die Bin(c)k Bank heet. Bij Koning Aap ben ik de eerste keer in lachen uitgebarsten. We kennen allemaal de uitdrukking “In de aap gelogeerd zijn” en ik moest onwillekeurig denken aan die reizigers die in Zaventem gestrand waren omdat hun vliegtuig sputterde. En ook het broodje Aap drong zich op: wat serveren ze op een charter van Koning Aap naar pakweg de Dominicaanse Republiek? Ik durf er niet aan denken…

 

Bij de Binck Bank heb ik er enige tijd over gedaan om de naam goed te begrijpen. De articulatie van de voice actor in het radiospotje is maar zo-zo. De eerste keer verstond ik Blink Bank, een andere keer Pink Bank en zelfs een paar keer Dink Bank. Ik kijk tegenwoordig van niks nog raar op. ‘De marketeers willen onze centen’ en dus hebben ze speciaal voor de trezen de Pink Bank opgericht. In gedachten zag ik me al staan aanschuiven aan een biljettenautomaat met een felroze bankkaart waarop een foto van Tom Welling, Enrique Cruz of zo’n blond Tsjechisch tafelspringertje. Of ging het over de Bling(k) Bank, de bank voor mensen die graag met die poenerige kettingen om de hals door de straten lopen? Fors uit de kluiten gewassen klompen goud en zilver, in de vorm van dollartekens, - daar moet toch een markt in zitten? Na goed een week had ik door dat het om de Binck Bank ging, - met een c tussen de n en de k. Der Binck, so zu sagen… Nu heb ik misschien wel de volumetrische contouren van een bink, maar diep vanbinnen ben ik een watje. Ik zie er (soms) uit als een vechtjas die eerst mept en dan pas vraagt wat het probleem is, maar in feite ben ik een soffie. Een soort lam in wolfsvacht eigenlijk.

 

Ja, blaten, dàt kan ik goed!  

 

11:00 Gepost door Stof in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Merknamen Er zijn zelfs bedrijven die enkel bezig zijn met het bedenken van merknamen en line extensions. Zo heb je bijvoorbeeld Remarkable in België

Gepost door: janso | 28-11-07

De commentaren zijn gesloten.